Aquest dissabte 15 de gener una delegació del club ha anat a rebre a l’Alex Feliu a l’Aeroport de Barcelona, en la seva tornada des de terres de l’Aràbia Saudita on s’ha disputat el Rally Dakar 2022 en el que l’Àlex ha tingut una gran actuació fins a situar-se en la 7a. posició en la categoria de Quads.
Només una avaria mecànica al seu Quad ATV a la 9a. especial de les 12 previstes, el va privar d’estar el dia 14 a l’arribada final d’aquest raid, el més important a nivell mundial, només reservat als millors pilots en les seves categories i en la que l’Àlex, soci i vocal de la junta directiva del club i agent del nostre cos, s’ha guanyat el reconeixement de tota la caravana del Dakar, des del primera especial amb la que va començar aquesta gran aventura.

Àlex per tot el que ha estat la teva participació malgrat haver de posar el peu a terra a tres jornades del final de Dakar, el nostre més gran reconeixement i admiració. Ens sentim molt orgullosos de tenir-te entre nosaltres.

A continuació us posem un resum diari del que ha estat la seva participació.

Etapa 1A – Jeddah > Haíl – Enllaç > 617 km – Especial > 19 km –

Primera etapa amb 19 quilòmetres per pistes de terra i alguna petita duna. Ens ha servit per verificar que el vehicle va bé, però també per ordenar els pilots de cara a la sortida de demà. Els resultats de la jornada han permès als 15 primers de cada categoria triar la seva posició a la sortida de l’especial 1B… l’emoció està garantida!

Crònica de l’Àlex : ha estat un autèntic privilegi ser el primer pilot en prendre la sortida i començar el meu primer Dakar obrint l’etapa pròleg curta però molt exigent. Ens acostumarem a aquests resultats, a estar a la part baixa de la classificació en la categoria de quads, perquè els altres competidors van molt forts i perquè el terreny està molt trencat, hi ha molts perills. En aquestes circumstàncies és una temeritat córrer més pel que mantinc el meu objectiu d’anar sobre segur i poder acabar el Dakar.”

Etapa 1B – Haíl > Haíl – Enllaç > 212 km – Especial > 334 km – Llarga etapa per muntanyes.

Recorrem el nord d’Aràbia Saudita. Els paisatges muntanyosos suposen un contrast important en el recorregut d’aquest Dakar. La sorra ha fet acte de presència, encara que en aquesta etapa encara està en forma de pistes. En qualsevol cas, les dificultats de navegació no han faltat tan característiques d’aquest país. Els pilots hem entrat de seguida en matèria, ja que una badada amb el road-book suposaria una penalització al crono.

Crònica de l’Àlex: “S’ha fet dur, onze hores pujat al QUAD. Això serà molt llarg i dur. Anar amb un ATV penalitza molt al ser més pesat. T’acaben avançant tots i deixen el terreny molt trencat. Es farà complicat arribar abans de que es faci de nit al campament. Tot i així, content perquè sabia que venia a patir, potser no tant, però aniré etapa a etapa.”

Etapa 2 – Haíl > Al Artawiya  – Enllaç > 453 km – Especial > 339 km  – Arribada a les dunes.

Ens trobem llargs cordons de dunes, que han servit de garbell per als pretendents als primers llocs. Modificacions al planing del ral·li. A causa de les fortes pluges dels darrers dies, no s’ha pogut realitzar el campament a Al Artawiya i hem avançat fins al següent a Al Qaisumah, per la qual cosa hem hagut de fer un enllaç molt més llarg del que teníem previst.

Crònica de l’Àlex: ”Moltíssim fred als enllaços, això sembla el Pol Nord. Moltes dunes i sorra. Es va trencar la corretja i vaig haver de substituir-la al tram cronometrat. Anava molt bé, fins i tot arribaria aviat al campament però la corretja es va tornar a trencar a l’enllaç, a 200 km del bivouac i he hagut de parar a canviar-la, per això el meu descans avui es veurà una mica reduït. Estic content, he acabat tercer dels rookies (novells) en quad i això per a mi, el meu primer any i portant un ATV és un gran èxit. Demà més sorra.”

Etapa 3 – Al Qaisumah > Al Qaisumah – Enllaç > 381 km – Especial > 255 km – Sorra i navegació per pistes.

La primera part de l’especial ha estat composta per sorra. La segona part, més ràpida, semblava més assequible des del punt de vista tècnic. No obstant això, les cruïlles contínues de pistes podien induir a error i provocar pèrdues de minuts. El pas per dunes, ha resultat més còmode a causa de les pluges dels darrers dies. En canvi, la navegació ha estat més complexa en ser algunes pistes menys visibles.

Crònica de l’Àlex: ”Una etapa per gaudir. He anat a poc a poc perquè ahir vaig trencar dues corretges i avui no he passat de 90km/h. Intentaré assegurar. Tot i així costa molt arribar. Se’m va trencar una pota del suport del roadbook i he hagut de desenrotllar-ho i arreglar-ho. He pogut arribar bé. Això és una escabetxada, avui han abandonat diversos quads, així que molt content de continuar en carrera. Demà serà un dia dur pel que aprofitaré avui per descansar el que pugui.”

Etapa 4 – Al Qaysumah > Riyadh – Enllaç > 242 km – Especial > 465 km – L’especial més llarga i completa.

El Dakar avança direcció a Riyadh, en l’especial més llarga del Ral.li que ha presentat complicacions de tota mena: Pistes ràpides al llarg de més de 200 quilòmetres i posteriorment un llarg cordó de dunes per acabar amb un final d’etapa amb molta pedra. Ha estat clarament una prova de foc aquesta primera setmana.

Crònica de l’Àlex: ”Etapa molt llarga. He mantingut la mecànica tot el que he pogut. En general anava bé, encara que ja cansat després de tants quilòmetres d’especial i enllaç. A 30 km de meta vaig tenir problemes amb els pneumàtics i no vaig poder continuar. També amb el suport de subjecció del roadbook que anava trencant les pàgines, fins que vaig aconseguir trobar el cargol que el trencava. Al final, he aconseguit solucionar-ho i he arribat. De camí al campament, altre cop més problemes de pneumàtics que he hagut d’arreglar. Esgotat, però sumo una etapa més i aquesta era realment llarga”. Ha estat 16 hores sobre el quad, enllaços llargs, etapa llarguíssima i molts vehicles que han anat caient a la classificació o quedant enrere. Finalment P. 12 amb 09:37:24 i + 04:25:04 sobre el primer en categoria de quads i P. 10 amb 30:50:47 i + 11:28:06 sobre el primer a la general de quads. Tercer rookie (nou) a la classificació provisional. Avui poc descans, però demà continua el Ral·li.

Etapa 5 – Riyadh > Riyadh – Enllaç > 215 km – Especial > 348 – Etapa lenta i complexa.

Ens dirigim a l’est de Riyadh per abordar una especial que ha suposat un canvi important en el terreny, comparada amb les anteriors. A l’inici del tram, pistes de terra i pedres, han posat a prova els braços dels pilots de motos i quads. La cursa ha estat neutralitzada al quilòmetre 160 aproximadament, a causa d’una important tempesta de sorra, per la qual cosa no hem disputat els llargs cordons de dunes, de gairebé 80 quilòmetres, que formaven el final de l’etapa. L’organització ha decidit cancel·lar part de l’etapa per a motos i quads per motius de seguretat. Una tempesta de sorra ha ofert als participants en aquestes categories, un petit descans després de la llarga i esgotadora etapa d’ahir. A la classificació d’avui P. 10 amb 07:24:52 i + 03:13:05 sobre el primer a quads. A la classificació general P. 9 amb 38:34:39 i +14:42:51 sobre el primer en quads. Demà darrera etapa abans de la jornada de descans.

Crònica de l’Àlex :”Només hem fet la primera part de l’especial. Molt bones sensacions, el quad ha funcionat bé. He hagut de navegar molt i sòl, perquè soc l’últim dels quads i avui no venien buggies ni cotxes al darrere (feien un altre recorregut). Això t’obliga a no equivocar-te perquè amb ells tens enrere alguna referència, però en anar sòl aquesta referència no existeix. He navegat bé i el quad no ha patit avui, així que content.”

Etapa 6 – Riyadh > > Riyadh – Enllaç >> 214 km – Especial > 421 km – Fi de la primera setmana.

Rematem la primera setmana del ral·li amb la segona etapa amb bucle. L’organització neutralitza la cursa a partir del km 108 per considerar impracticable el traçat que havien de fer motos i quads. El recorregut va quedar seriosament danyat amb el pas de cotxes i camions ahir. La part de l’especial que s’ha realitzat era exigent en quant a navegació, a causa de nombroses cruïlles de pistes, que requerien una atenció màxima. La neutralització elimina del sector cronometrat els 40 km de dunes i les pistes ràpides del final. L’organització ha decidit cancel·lar una part de l’etapa per motius de seguretat. Igual que en la jornada d,ahir, el ral·li ofereix un petit respir als participants de motos i quads. A la classificació d’avui P. 10 amb 01:44:30 i + 00:34:20 sobre el primer a quads. A la classificació general P. 8 amb 38:45:51 i +13:27:22 sobre el primer en quads. Demà jornada de descans.

Crònica de l’Àlex: ”Han neutralitzat la carrera, amb molt bon criteri. El terreny estava destrossat pel pas de camions i cotxes. Als 20 km ja estava literalment fos. El pas per allà era gairebé impossible o deixant-te la vida. El quad començava a tenir problemes, perdia potència. Aprofitarem per recuperar forces i revisar el quad.”

Descans – Riyadh – Dia de recuperació
Arribar a la jornada de descans era un objectiu intermedi en aquest Dakar. És el moment d’avaluar l’estratègia i, sobretot, recuperar-se per reprendre la carrera. Aquest temps, juntament amb el de la neutralització de l’etapa 6, ha estat molt valuós per treballar al quad. I tot això sense perdre la concentració. El campament està cada dia més buit, es nota que hi ha hagut molts abandonaments aquesta primera setmana. Haver arribat a la meitat del Dakar és tot un èxit i estic molt content. Ara que he descansat, em trobo bé per seguir barallant per estar a la meta el dia 14. Només espero que el quad m’aguanti. Si falla, que sigui ell, jo no penso llençar la tovallola. L’estratègia a seguir és mantenir una velocitat baixa i intentar arribar al final de cada especial, si pot ser de dia, encara que arribi al campament de nit. Ready to Race!

Crònica de l’Àlex: ”Aquesta primera setmana de ral·li ha estat realment dura. Competir amb un ATV és lent i pesat, però és la meva intenció portar-lo fins a la meta, encara que em toqui patir una mica. Ahir el quad tenia problemes, però creiem que s’ha solucionat. La jornada de descans ens ha servit per recuperar forces, ja que acumulem cansament tots, tant jo com la resta de l’equip, i també per posar a punt i tastar el quad. Ara ja estem llestos per afrontar novament les etapes que falten.”

Etapa 7 – Riyadh > Al Dawadimi – Enllaç > 299 km – Especial > 401 km – Explorant més enllà de les dunes.

El Dakar ha entrat en territori desconegut després del dia de descans. La jornada ha començat amb uns 100 km de dunes en una sèrie d’ergs que semblaven que no tenien fi. Després de la sorra, la conducció s’ha tornat menys complexa, però el laberint de pistes ha posat a prova els nostres nervis i coneixements de navegació. Avui sortim molt d’hora a fer l’enllaç, a les 3.30, per començar l’especial a les 7.40. El terreny combinava 33% sorra, 45% terra, 17% asfalt i 5% dunes. La navegació ha tingut gran importància ja que molts dels encreuaments i camins estaven esborrats per les pluges dels darrers dies. A la classificació d’avui P. 11 amb 06:37:52 i + 02:20:34 sobre el primer a quads. A la classificació general P. 8 amb 45:23:43 i +15:44:49 sobre el primer en quads. Un dia més, repte superat.

Crònica de l’Àlex: ”M’ha agradat l’etapa, m’he sentit bé després del dia de descans, he gaudit a les dunes i el quad ha funcionat perfectament, però a 15 km de l’arribada, al fesh-fesh, he copejat una pedra i he desllantat. He continuat fins a meta i he reparat abans de fer l’enllaç al campament. Ja estic veient que al Dakar sempre succeeixen coses, cada dia és un repte.”

Etapa 8 – Al Dawadimi > Wadi Ad Dawasir – Enllaç > 434 km – Especial > 394 km – Etapa interminable.

Llargs trams d’enllaç i una especial amb molta sorra han fet que la jornada al sud d’Aràbia Saudita sembli interminable. Durant els 200 primers quilòmetres de l’especial, tot ha estat sorra i dunes. Al final de la jornada ha canviat el paisatge. Arribem al bibouac per la tarda, alguns fins i tot a la nit, a causa de la dificultat de l’etapa. Enllaços infinits i sortida de nit del campament. El terreny al 50% de sorra i dunes i l’altre 50% de terra. Dificultat en la navegació en passar darrere de tants vehicles i haver-hi tantes rodades. Es va notant el cansament físic i el desgast a l’ATV. La classificació d’avui P. 8 amb 07:20:58 i + 02:18:50 sobre el primer a quads. A la classificació general P. 7 amb 53:17:41 i +18:36:39 sobre el primer en quads. Etapa dura superada.

Crònica de l’Àlex: ”Llarguíssima especial la d’avui. El quad bé, amb el desgast normal després de tants quilòmetres, amb problemes amb la corretja i punxades. El terreny és molt dur i l’ATV pesat per a recorreguts tan llargs. La navegació complexa, a causa del pas de tots els vehicles que van al davant deixant multitud de rodades i també pel cansament acumulat, que em va passant factura. Tot i així, content de ser aquí i poder seguir en carrera.”

Etapa 9 – Wadi Ad Dawasir > Wadi Ad Dawasir – Enllaç > 203 km – Especial > 287 km – Fins aquí arribem el meu quad i jo.

Avui s’esperava una etapa ràpida, entre muntanyes, de difícil navegació i de contrastos, de roques i sorra… però aquesta vegada no vaig poder arribar per gaudir-ne, per patir-ho i per explicar-ho després. Després d’acabar l’enllaç just abans de començar l’especial el quad es va avariar. Perdia gran quantitat d’oli i era impossible fer el tram cronometrat. Vaig decidir agafar la sortida, per tornar al campament per intentar arreglar. Una dilatació anòmala en una de les tapes del filtre ens obliga a retirar-nos. Hem intentat segellar, però no es pot perquè amb alta temperatura dilata i es torna a trencar perdent tot l’oli.

Crònica de l’Àlex: Aquest és el comunicat que mai no hauria volgut enviar-vos, però el quad va dir prou. S’ha acabat el ral·li per a mi. Fins aquí he arribat. Ha estat una carrera molt dura, realment molt més del que esperava, tant a nivell físic com mental, però ha estat formidable sentir els vostres ànims dia rere dia. Sabia que seria complicat avançar amb un ATV en un Dakar on els trams semblaven interminables i el terreny estava realment trencat. La mecànica ha patit moltíssim, però estic orgullós d’haver pogut arribar fins a la novena etapa, al meu primer Dakar i amb un vehicle 150 kg més pesat que el de la resta de participants de la mateixa categoria.

El meu objectiu en arribar era acabar el dia 14, però segons anaven apareixent problemes a la mecànica, em sentia honrat d’acabar cada etapa. He rondat el top 10 gairebé des del principi en categoria de quad, sense córrer en excés, ja que havia de cuidar la mecànica i això m’obligava a circular a 70-80 km/h tant a les especials, com als eterns enllaços. He conduït de nit, amb fred i fins a 16 hores seguides sobre el quad. M’he perdut a la solitud del desert, he passat molta son, però he gaudit cada quilòmetre d’aquesta gran carrera. Molt agraït a tots els que heu fet possible el meu somni de ser aquí i tots els que m’heu empès. Potser algun dia pugui repetir…

Una avaria mecànica al seu Quad ATV succeïda a l’inici de l’especial del dimarts dia 11 ha obligat a l’Alex Feliu soci i vocal de la junta directiva del club i agent del nostre cos, a donar per finalitzada la seva gran actuació al Rally Dakar 2022, la prova per excel·lència del món del raids que s’està celebrant per terres de l’Aràbia Saudita fins el dia 14 d’aquest mes de gener.

Fins aquesta circumstància que l’ha obligat a donar per finalitzada la seva actuació, l’Àlex des de la primera especial de la prova, havia portat a treme una molt gran actuació, no exempta de dificultats amb llargues jornades sobre el seu quad (algunes d’elles de 16 hores) superant fins el dia d’avui totes les adversitats i avaries mecàniques que havia tingut i que l’havien portat fins a la  7a.posició  en la categoria de Quads, causant expectació en tota la caravana del Dakar, seguida per nombrosos mitjans de comunicació, en ser la primera vegada que participava en aquest raid.

Més info a la pròpia pàgina web http://www.alexfeliu.com/category/general/